Satser for opphold og kost 2023/24

Oppholdsbetaling, 100% plass (u. kost)

F.om. 01.08.2024

3000,-

2000, -

Kostpenger (tre middager/frukt/drikke) 400,-
TOTAL:  3400, -
F.om. 01.08.24:  2400, -

Søskenmoderasjon barn 2: 30% redusert

Søskenmoderasjon barn 3: 50% redusert

Redusert foreldrebetaling

Ordningen med redusert foreldrebetaling betyr at ingen skal betale mer enn 6 prosent av inntekten sin til barnehagen.

Du rett til redusert foreldrebetaling hvis husholdningens samlede bruttoinntekt er lavere enn kr 550.000.

Du skal ikke betale mer for en barnehageplass enn maksimalprisen som fastsettes av Stortinget hvert år. Maksprisen er på kr 3.000 per måned (fra 1. januar 2023). Barnehagen kan i tillegg ta betalt for mat.

Barnehage reduksjon foreldrebetaling og kjernetid søknadsskjema

Kommunen kan selv innhente dokumentasjonen vedrørende inntekt, skatt og informasjon fra Folkeregisteret.

Dersom søknaden om redusert pris blir godkjent, gjelder godkjenningen for ett barnehageår av gangen. Du må derfor søke på nytt igjen neste år.

Uansett avgjørelse må faktura som sendes ut alltid betales. Er det feil beløp på fakturaen vil du få fratrekk på neste.

Gratis kjernetid

Fra 1. august 2019 har alle 2-, 3-, 4- og 5-åringer, og barn med utsatt skolestart, som bor i husholdninger med lav inntekt rett til å få 20 timer gratis oppholdstid i barnehage per uke. Ordningen med gratis kjernetid gjelder uavhengig om du har deltids- eller heltidsplass. Det betyr at et barn med deltidsplass med rett på fritak, har krav på fritak på 20 timer uavhengig av størrelsen på plassen. Hvis noen velger kun å bruke de 20 timene, er tilbudet gratis.

Barnehage reduksjon foreldrebetaling og kjernetid søknadsskjema