Nøtteliten

Avdeling med ni barn i alderen 1-2 år, og fire ansatte

Ansatte på Nøtteliten: 

  • Madeleine: pedagogisk leder 50%
  • Toril: pedagogisk leder 50%
  • Anne: pedagogisk medarbeider 80%
  • Hege: fagarbeider 90%
  • Alem: pedagogisk medarbeider 30% (annenhver mandag for Hege og hver fredag for Anne) 

Nøtteliten holder til i fine og oversiktlige lokaler der vi har ett hovedrom for opphold, og et mindre rom vi benytter til både soving og kroppslig aktivitet.

Dagsrytme: 

  • 07.00 - 09.00: medbrakt frokost
  • 09.00 - 11.00: utetid, forming eller kroppslige aktiviteter
  • 11.00 - 11.30: matpakke eller varmmatservering
  • 11.30 - 12.00: bleieskift og legging  
  • 12.00 - 14.00: sovetid/lek for de som ikke sover
  • 14.00 - 14.30: samlingsstund
  • 14.30 - 15.00: matpakke og fruktmåltid
  • 15.00 - 17.00: bleieskift og lek/aktiviteter på avdeling

Soving:

  • Vi har vognpaviljong ute der barna sover i egen vogn
  • For barn som av medisinske grunner ikke kan sove ute, er det mulig å sove inne i egen vogn eller seng som barnehagen har 
  • Alle sover inne når temperaturen er lavere enn ti minusgrader 
  • Det er bestandig en sovevakt til stede når barna sover, under hele sovingen

I løpet av tiden på Nøtteliten ser vi stor utvikling hos barna. De tilegner seg etter kort tid nye strategier for å oppnå kontakt med de andre barna, og det gir dem stor glede å få være sammen med jevnaldrende i en liten, trygg gruppe. Gjennom denne nærkontakten med andre barn og oss voksne utvikles den sosiale kompetansen, og barna lærer seg å knekke koder for lek, samhandling, samspill og forhandling. 

Vårt viktigste fokus er på utvikling og styrking av sosial kompetanse, språk og relasjonsbygging. Den sosiale kompetansen er vid, og rommer mange viktige begreper: 

-Empati: det å kunne forstå andres følelser, perspektiver og tanker, vise medfølelse, evne å sette seg inn i andres situasjon og å kunne tolke og forstå følelsesuttrykk 

-Selvkontroll: evnen til å tilpasse seg ulike situasjoner, løse konflikter og utsette egne ønsker og behov i de situasjonene som krever at man deltar i turtaking, inngår kompromisser eller tar avgjørelser i fellesskap 

-Selvfølelse: å oppleve indre styrke, å ha en positiv holdning til seg selv, å akseptere seg selv, å kjenne seg akseptert og å oppleve at man har en egen verdi 

-Prososial atferd: å ha sosiale holdninger som er positive, og å utvise evne til å utføre handlinger som å trøste, oppmuntre, hjelpe, vise omsorg og å dele med andre 

-Selvhevdelse: evne å ta kontakt med andre på en adekvat måte, ta initiativ til deltakelse i lek eller aktivitet som allerede er i gang, å ytre egne meninger på en god måte, å kunne stå imot gruppepress og å invitere andre med i aktivitet/lek (udir.no, 10.01.2023 kl. 13.30) 

Den sosiale kompetansen barna tilegner seg og utvikler inne hos oss danner grunnlaget for all videre samhandling med andre, og er en helt sentral og nødvendig byggestein for barnets videre trivsel og verdsettelse som en likeverdig deltaker i samspillet med andre barn. Vi jobber inn mot den sosiale kompetansen ved å fokusere på ulike temaer som for eksempel følelser, meg selv og kroppen min, mat og helse, kunst, kultur og musikk, og ved å legge til rette for allsidig aktivitet i fellesskap med de andre. 

Vi har et øye for hvert enkelt barn, og det viktigste for oss er at alle trives og har det godt sammen med oss!